اخبار :   

لاگین افقی


روابط عمومی شهرداری ساروق مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط روابط عمومی - جواد نجمی   
یک‌شنبه، ۲۷ آذر ۱۳۹۰

مشخصات مطلب

بازدید: ۳۵۵
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۱۲
شناسه مطلب: ۸۴

جوادنجمی - مسئول روابط عمومی شهرداری

اهم وظایف این واحد عبارتند از:

شرح‌ وظایف‌ روابط عمومی‌

مهمترین‌ وظیفه‌ روابط عمومی‌، شناخت‌ افکار عمومی‌ و نفوذ در آن‌ برای‌ جلب‌ رضایت‌ افکارعمومی‌ نسبت‌ به‌ شهرداری  است‌ که‌ هم‌ در درون‌ سازمان‌ و هم‌ در بیرون‌ از سازمان‌ دنبال‌ می‌شود.بی‌تردید، این‌ وظیفه‌ در قالب‌ مجموعه‌ای‌ از فعالیتهای‌ ارتباطی‌ صورت‌ می‌گیرد که‌ می‌توان‌ آنها را تحت‌عناوین‌ ارتباطات‌، امور فرهنگی‌ و نمایشگاهها، انتشارات‌، سنجش‌ افکار و پژوهش‌ و برنامه‌ریزی‌دسته‌بندی‌ کرد. که‌ در ادامه به‌ تشریح‌ این‌ وظایف‌ می‌پردازیم‌.
- تلاش‌ برای‌ تقویت‌ هرچه‌ بیشتر روحیه‌ تفاهم‌ بین‌ کارکنان‌ و مدیران‌ و زمینه‌سازی‌برای‌ برقراری‌ ارتباطات‌ بین‌ آنان‌.
- اعلان‌ مواضع‌ سازمان‌.
- عضویت‌ و شرکت‌ در جلسه‌های‌ مهم‌ سازمان‌ به‌ منظور آگاهی‌ از سیاستها، خطمشی‌ها، برنامه‌ها وروند فعالیتها و نیز آگاهی‌ از نتایج‌ سایر نشستها و گردهمایی‌ها و جلسه‌ها.
- تدوین‌ "تقویم‌ جامع‌ ارتباطات‌ سازمانی‌" در قالب‌ ملاقاتها و بازدیدهای‌ مسئولان‌ سازمان‌ باشخصیتهای‌ حقیقی‌ و حقوقی‌
- تدارک‌ تمهیدات‌ و اقدامات‌ لازم‌ برای‌ راهنمایی‌ ارباب‌ رجوع‌ و تسهیل‌ دسترسی‌ به‌ مراکز و مسئولان‌سازمان‌.
- برنامه‌ریزی‌ و اطلاع‌رسانی‌ به‌ مردم‌ درباره‌ عملکرد شهرداری
- تدوین‌ برنامه‌ سالانه‌ مصاحبه‌های‌ مسئولان‌ واحد ها  با مطبوعات‌، متناسب‌ با اولویتهای‌ سازمانی‌ ونیازهای‌ افکار عمومی‌.
- ایجاد ارتباط احسن‌ با مطبوعات‌، رادیو، تلویزیون‌ و خبرگزاری‌ها و بهره‌برداری‌ بهینه‌ از آنها برای‌اطلاع‌رسانی‌ به‌ مردم‌.
در خصوص  امور فرهنگی‌ و نمایشگاهها
- مشارکت‌ در برگزاری‌ سمینارها و گردهمایی‌ تخصصی‌ و عمومی‌
- پوشش‌ تبلیغی‌ ساختمانها و فضاهای‌ عمومی‌ در گرامیداشت‌ ایام‌ و مناسبتهای‌ ویژه‌.
- تدوین‌ و اجرای‌ طرح‌ جامع‌ تبلیغات‌ برای‌ فضاسازی‌ فرهنگی‌ - تبلیغی‌ در ساختمانها و محوطه‌ها.
- مدیریت‌ نمایشگاهها (سالانه‌، دایمی‌ و ...) در خارج‌ و داخل‌ شهرداری
- طراحی‌ و تولید هدایای‌ تبلیغاتی‌ برای‌ اهدا به‌ مخاطبان‌
- تهیه‌، تدوین‌ و اجرای‌ تقویم‌ مراسم‌
انتشارات‌
- تدوین‌ کتب‌، جزوه‌ها و تهیه‌ مواد انتشاراتی‌ به‌ منظور معرفی‌ شهرداری
- گردآوری‌ و نشر اطلاعات‌ و اخبار و گزارشهای‌ مربوط به‌ سیاستها، فعالیتها، طرحها و برنامه‌ها; باشیوه‌ها و قالبهای‌ مؤثر و مناسب‌.
- تدوین‌ و انتشار خلاصه‌ عملکرد سالانه‌ شهرداری‌ برای‌ ارائه‌ به‌ افکار عمومی‌.

سنجش‌ افکار
- تهیه‌ گزارشهای‌ تحلیلی‌ ادواری‌ (ماهانه‌/فصلی‌/سالانه‌) از افکار عمومی‌ داخل‌ و خارج‌ از سازمان‌ برای‌ارائه‌ به‌ مدیریت‌.
- نقد و بررسی‌ بازتاب‌ فعالیتهای‌ واحد ها  در نظر اقشار مردم‌ بویژه‌ نخبگان‌، رسانه‌ها و دستگاهها از یکسوو مدیران‌ و کارکنان‌ از سوی‌ دیگر و ارائه‌ گزارش‌ آن‌ به‌ مدیریت‌.
- سنجش‌ افکار عمومی‌ درون‌ واحد ها ‌ به‌ منظور بازیابی‌ مسائل‌ و ارائه‌ راه‌کارهای‌ مناسب‌ به‌ مدیریت‌.
- طراحی‌ و اجرای‌ نظام‌ گردآوری‌ پیشنهادهای‌ کارکنان‌ به منظور‌ هرچه‌مؤثرتر در بهبود جریان‌ امور
پژوهش‌ و برنامه‌ریزی‌
- تهیه‌ گزارشهای‌ عملکرد دوره‌ای‌ از فعالیتهای‌ روابط عمومی‌.
- نوآوری‌، خلاقیت‌ و طراحی‌ فعالیتهای‌ جدید در قلمرو وظایف‌ روابط عمومی‌.
- نظارت‌ و ارزیابی‌ فعالیتها و اعمال‌ نتایج‌ حاصل‌ در برنامه‌ها و فعالیتهای‌ آتی‌.
- طراحی‌ و برنامه‌ریزی‌ برای‌ ارتقاء کلیه‌ اموری‌ که‌ به‌ رشد کمی‌ و کیفی‌ ارتباط و همدلی‌ بین‌ واحد ها  و مردم‌ و دستگاهها و مدیران‌ و کارکنان‌ با یکدیگر بیانجامد.

مشارکت‌ در غم‌ و شادی‌ کارکنان‌
روابط عمومی‌  باید سعی‌ کند تا به‌ نحو ممکن‌ حضور خود را به‌ هر یک‌ از کارکنان‌ نشان‌دهد. افزون‌ بر موارد استثنایی‌ که‌ روابط عمومی‌ می‌تواند بر اساس‌ ماهیت‌ خاص‌ خود به‌ کارکنان‌ کمک‌کند، ارسال‌ پیامهای‌ تبریک‌ و تسلیت‌ در مواقع‌ مقتضی‌، می‌تواند نمونه‌ هایی‌ از مشارکت‌ روابط عمومی‌در غم‌ و شادی‌ کارکنان‌ باشد. که‌ این‌ کارها خود موجب‌ ایجاد و یا تقویت‌ حس‌ همکاری‌ کارکنان‌ با روابط عمومی‌ است‌.

برگزاری‌ مراسم‌
برگزاری‌ مراسم‌ ویژه‌ در مناسبت‌ های‌ خاص‌، از وظایف‌ مهم‌ روابط عمومی‌ داخلی‌ است‌. این‌مناسبت‌ها می‌تواند در مورد مناسبت‌ ویژه‌ سازمانی‌ مثل‌ سالروز تشکیل‌ شهرداری ‌ و یا مناسبت‌ های‌ مهم‌مذهبی‌ و ملی‌ باشد. این‌ مراسم‌ علاوه‌ بر گرامیداشت‌ مناسبت‌ ها، آگاهی‌ های‌ کارکنان‌ را در این‌ مواردارتقاء داده‌ و به‌ نحو مختلف‌ می‌توان‌ از آنها برای‌ بهره‌وری‌ سازمان‌ استفاده‌ کرد.


اطلاع‌ رسانی‌ به‌ کارکنان‌
اطلاع‌ رسانی‌ به‌ کارکنان‌ نیز به‌ نوبه‌ خود کم‌ اهمیت‌تر از اطلاع‌رسانی‌ به‌ مسئولان‌ نیست‌. از شیوه‌های‌مهم‌ در اطلاع‌رسانی‌ به‌ کارکنان‌ می‌توان‌ راه‌ اندازی‌ قفسه‌های‌ اطلاعاتی‌، راه‌اندازی‌ ویترین‌ها، برنامه‌های‌بازدید کارکنان‌ از پروژه‌ها، شاخص‌ سازمان‌ و برنامه‌ بازدید تفریحی‌ را نام‌ برد.

تقویت‌ فرهنگ‌ مذهبی‌ و ملی‌
روابط عمومی‌، بعنوان‌ نخستین‌ و مهمترین‌ دستگاهی‌ که‌ با کارکنان‌ سروکار دارد، باید برای‌ ارتقای‌فرهنگی‌ آنان‌ وظایف‌ خاصی‌ را انجام‌ دهد. هرچند این‌ وظایف‌ در قالب‌ سایر وظایف‌ از جمله‌ نشریه‌داخلی‌ و روزنامه‌ دیواری‌ نیز تحقق‌ می‌یابد،
پی‌گیری‌ ویژه‌ برای‌ رفع‌ مشکلات‌ کارکنان‌
یکی‌ دیگر از اقداماتی‌ که‌ روابط عمومی‌ می‌تواند برای‌ کمک‌ به‌ کارکنان‌ انجام‌ دهد، انجام‌ پی‌گیری‌ ویژه‌برای‌ رفع‌ بعضی‌ از مشکلات‌ ویژه‌ و اضطراری‌ کارکنان‌ است‌. این‌ اقدام‌ برای‌ جلب‌ رضایت‌ عمومی‌کارکنان‌ و ایجاد حسن‌ ارتباط درون‌ سازمانی‌، بسیار مؤثر بوده  است‌.
شرح‌ وظایف‌ دیگر روابط عمومی‌
ـ گردآوری‌ و تدوین‌ برنامه‌های‌ سالیانه‌ واحدها و ارائه‌ به‌ مدیریت
ـ گردآوری‌ و تدوین‌ گزارش‌ سالیانه‌ واحدها و ارائه‌ به‌ مدیریت
ـ برگزاری‌ سمینارهای‌ تخصصی‌ در امر اطلاع‌رسانی‌.
ـ انجام‌ فعالیتهای‌ مربوط به‌ شرکت‌ کارکنان‌ در سمینارهای‌ خارج‌ از مرکز.
ـ کمک‌ به‌ کارکنان‌ جهت‌ ارائه‌ مقاله‌ در سمینارها و مجلات‌.
ـ ایجاد ارتباط منظم‌ بین‌ مدیران‌، کارکنان‌ و ریاست‌ مرکز و تلاش‌ برای‌ بهبود روابط آنان‌.
ـ برنامه‌ریزی‌ بازدیدهای‌ ریاست‌، مدیران‌ و سایر کارکنان‌ مرکز از سایر سازمانها و مجامع‌.
ـ برنامه‌ ریزی‌ بازدیدهای‌ افراد خارج‌ از مرکز، از مرکز.
ـ جمع‌آوری‌ و تحلیل‌ نظرات‌ مخاطبین‌ مرکز و مشتریان‌، ارائه‌ پیشنهاد برای‌ بهبود آن‌ و ارائه‌ به‌ریاست مرکز.
ـ سنجش‌ افکار کارکنان‌ مرکز در زمینه‌های‌ مختلف‌ و ارائه‌ نتایج‌ به‌ ریاست‌ و سایر مدیران‌ مرکز.
ـ ارائه‌ اطلاعات‌ لازم‌ به‌ مراجعین‌ مرکز درباره‌ اهداف‌، فعالیتها و خدمات‌ مرکز.
ـ راهنمایی‌ مراجعین‌ مرکز.
ـ جمع‌آوری‌ و تحلیل‌ کلیه‌ اطلاعات‌ در داخل‌ و خارج‌ از مرکز که‌ بر فعالیت‌ و عملکرد آن‌ تأثیرمی‌گذارند و ارائه‌ نتایج‌ به‌ ریاست‌ مرکز.
ـ تلاش‌ برای‌ شناساندن‌ مرکز و اهداف‌ و خدمات‌ آن‌ به‌ جامعه‌ و مخاطبین‌ خاص‌ آن‌ از طرق‌مختلف‌.
ـ تسهیل‌ ارتباط مرکز با سایر مراکز و مجامع‌ علمی‌ داخلی‌ و بین‌المللی‌.
ـ انتشار اخبار مربوط به‌ فعالیتهای‌ مرکز از طریق‌ وسایل‌ ارتباط جمعی‌.
ـ تهیه‌ و توزیع‌ نشریات‌ داخلی‌ و بولتنهای‌ خبری‌ برای‌ افزایش‌ آگاهیهای‌ مدیران‌ و سایر کارکنان‌.
ـ مطالعه‌ و تجزیه‌ و تحلیل‌ اخبار و اطلاعات‌ منتشر شده‌ توسط رسانه‌ عمومی‌ که‌ به‌ فعالیتهای‌مرکز ارتباط دارد و تهیه‌ پاسخ‌ و توضیح‌ در موارد لازم‌.
ـ اجرای‌ سیستم‌ پیشنهادات‌ مرکز.
ـ اجرای‌ سیستم‌ اطلاعات‌ مدیریت‌ مرکز.
ـ برگزار کردن‌ نمایشگاهها.

آخرین بروزرسانی ( جمعه، ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۵ )
 

جدیدترین مطالب و اخبار

تبلیغات